Hoe werkt online reputatie management?

Om in deze tijd succesvol te zijn, blijven of worden als een bedrijf is het van belang om te kijken vanuit de consument. Wat voor reputatie heeft u bij de consument en hoe kunt u deze reputatie positief beïnvloeden? De beeldvorming die consumenten hebben over uw bedrijf kunt u deels beïnvloeden door de juiste technieken in te zetten. 

De reputatie die uw bedrijf heeft komt tot stand door verschillende factoren. Het gaat voornamelijk om de aspecten als klantgerichtheid, communicatie en de maatschappelijke verantwoordelijkheid en de kwaliteit van uw producten. Uiteraard speelt de kwaliteit van de producten een grote rol maar het is even belangrijk om de consument het gevoel te geven dat zij de koning zijn. 

Een aantal technieken die u kunt gebruiken om uw online reputatiemanagement te verbeteren zijn zoekmachineoptimalisatie, sociale netwerken, blogs en online promotie. Zoekmachineoptimalisatie is heel belangrijk. Om goed vindbaar te zijn op het internet moet u gebruik maken van zoekwoorden in uw teksten waardoor hoog in de ranking van google komt te staan bijvoorbeeld. Hiervoor zijn er veel bedrijven die u in kunt huren die zich specialiseren in online reputatie management. 

Tegenwoordig zijn veel consumenten aanwezig op sociale media zoals Facebook en Twitter, maar vergeet ook forums niet. Het is belangrijk om aanwezig te zijn en proactief te reageren op klachten. Sociale media kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld meer naamsbekendheid te krijgen. U kunt prijsvragen verzinnen of promotie acties bedenken.

Consumenten lezen vaker blogs dan artikelen in een tijdschrift of een offline communicatiemiddel. Het is belangrijk om regelmatig een blog te schrijven over een onderwerp dat affiniteit heeft met uw bedrijf of de branche waarin u actief bent. Ook kan het goed zijn voor uw reputatie om in te spelen op wat mensen bezighoud in het dagelijks leven. Consumenten krijgen dan het gevoel dat ze te maken hebben met de mens achter het bedrijf. Dat is een belangrijke factor waardoor consumenten loyaal worden naar een bedrijf of merk. Als u actief bent op social media is het ook van belang om er regelmatig iets mee te doen. Wekelijks of dagelijks. U kunt er zelfs voor kiezen om social media in te zetten als klantenservice. Consumenten zullen dit zeer zeker op prijs stellen. Ten eerste omdat zij actief zijn op social media en daarnaast is het gratis. 

Meer info : bezoekt u de website