Uw zorgvuldig ontworpen interieur mooi op de foto? U heeft het vast al eens zelf geprobeerd. Het interieur is af en het eindresultaat is verbluffend. Dan wilt u het vast van de daken schreeuwen! Even een foto maken, maar helaas de foto doet geen recht aan de werkelijkheid. Hij is veel te donker, te geel, muren staan scheef of de raampartijen zijn overbelicht en dat mooie uitzicht of doorkijkje komt niet tot zijn recht. Interieurontwerp is een creatief vak en wat dat betreft vergeljkbaar met fotografie. Interieurfotografie is echter een van de moeilijkste takken van dat vak fotografie. Hoe kan dat toch? Contrastomvang Allereerst, bestaan er enorme verschillen in heldferheid tussen de schaduw gedeeltes en de lichte gedeeltes van een interieur. Binnen vallend daglicht versterkt dit nog verder. Het menselijk oog past zich razendsnel aan aan de omstandigheden. Als wij naar een donker schaduwwand kijken en dan naar een witte wand bij het raam zien wij beiden goed. De camera kan dat in theorie ook, alleen die kijkt naar beiden tegelijk en moet een ‘gemiddelde belichting’ keizen. Het resultaat zal zijn dat de schaduwen dichtlopen en de hoge lichten bij de raampartijen overbelicht zijn. Dat mooie gerestaureerde kozijn is niet meer te zien en die oude herstelde muur is groezelig. Hoe lossen we dat nu op? De fotograaf van STUDIOVHF uit Zwolle zal na het kiezen van het standpunt (waarover later meer) allereerst een gemiddelde belichting kiezen die aan de ruime kant is van wat hij normaliter zou kiezen voor een standaard goed belichtte foto. De schaduwpartijen zijn dan goed vast te stellen en aan die schaduwpartijen wordt licht toegevoegd door middel van flitslicht. Hierdoor worden de contrastverschillen al kleiner en de hele foto is dan aan de lichte kant. Vervolgens worden er 3 tot 5 verschillende foto’s gemaakt die steeds iets donkerder zijn. Deze opnames worden dan achteraf met elkaar gecombineerd tot een natuurlijk ogende contrastrijke foto. Kleurverschillen Een andere uitdaging bij interieurfotografie is het verschil in kleurspectrum van de verschillende lichtbronnen. Een (room)witte wand wordt bruin en ook de ander kleuren komen (letterlijk) niet goed uit de verf. Verschillende lichtbronnen, zoals halogeen, fluorescent, led en daglicht bevatten meer of minder van een bepaalde kleur. De camera legt dat genadeloos vast daar waar de mens een dusdanige interpretatie van de kleurbeleving toepast die een stuk realistischer is. De vraag is hier natuurlijk was het gewenste resultaat is. Niet voor niets worden er in winkels daglichtlampen gebruikt en in paskamers weer wat warmer licht. Net zoals bij de helderheid moet ook hier de fotograaf een kleurtemperatuur keizen die zoveel mogelijk rechtdoet aan de algehele beleving van het interieur en vervolgens moet het beeld op deelgebieden aangepast worden. De hierboven genoemde methode voor het kleiner maken van de helderheidsverschillen door middel van het toevoegen van (flits)licht helpt ook bij dit probleem, omdat flitslicht een nagenoeg vergelijkbare kleurtemperatuur heeft als daglicht. De overgebleven correcties worden achteraf in de digitale nabewerking aangebracht door lokale aanpassing van de kleurtemperatuur. Lijnen en perspectieven Afhankelijk van de doelstelling van de interieurfoto’s kiest de fotograaf een standpunt voor het maken van een foto. Een foto die gemaakt wordt voor de bezoeker van een ruimte is anders dan als de doelgroep een ontwerper is of een architect. De bezoeker wil een indruk krijgen van de ruimte voordat hij het pand bezoekt. De (interieur)ontwerper wil de verbanden weergeven, de oplossing laten zien en wellicht wat meer details. Het is een enorm verschil of de hoogte van de camera op de gemiddelde ooghoogte staat van de bezoeker (in Nederland zo’n 1,67M), hoger voor een overzicht of juist veel lager voor het weergeven van een meubel. Belangrijk daarbij is dat de verticale lijnen behouden blijven en muren dus niet omvallen of meubels taps toelopen. Hiervoor is allereerst een stabiel statief benodigd die goed waterpas gezet kan worden zodat het uitgangspunt in ieder geval klopt. In uitzonderingsgevallen begint dan overigens op te vallen dat de muren van oude historische panden in binnensteden niet recht lopen, maar dat is dan juist wel weer leuk. Met behulp van speciale objectieven voor architectuur en interieur wordt vervolgens de juiste uitsnede bepaald met behoud van verticale lijnen. Dus ook als er vanaf een laag standpunt naar boven wordt gefotografeerd of vanaf een hoog standpunt naar beneden.
Fotograaf Zwolle STUDIOVHF is gespecialiseerd in interieurfotografie, productfotografie en reclamefotografie. Bekijk het portfolio eens op de website en neem contact op voor meer informatie.
|