Hoe upload je je eigen muziek op SoundCloud?

SoundCloud is een muziek walhalla voor echte muziekliefhebbers; van luisteraars tot dj’s. Hier vind je de nieuwste muziek van je favoriete artiesten, ook van de minder bekende. Heb jij eigen tracks gemaakt en ben je er klaar voor om deze te delen met de rest van de wereld? Upload jouw eigen muziek dan via SoundCloud om mensen te bereiken. Het werkt heel eenvoudig. Je maakt een account aan of je logt in met je Google- of Facebook account en je kunt direct beginnen. We gaan je vertellen hoe het werkt.

 

Zo begin je met uploaden

Nadat je bent ingelogd op je account, krijg je direct de mogelijkheid om een bestand te uploaden. Je kunt de upload privé of openbaar maken door dit aan te vinken nadat je een bestand geselecteerd hebt vanaf je computer, laptop of telefoon. Upload je meerdere tracks, dan kun je er een afspeellijst voor maken, maar dat hoeft niet per se. Klik je bovenaan op je profielnaam en ga je naar je profiel, dan vind je daar alle tracks terug die je geüpload hebt.

 

Bekender worden op Soundcloud

Wil je meer bekendheid krijgen op SoundCloud, dan is het aan te raden om mensen te gaan volgen. Die mensen kunnen jou op hun beurt terug volgen. De kans dat ze daarmee jouw nieuwe uploads voorbij zien komen, wordt daardoor groter. Des te vaker je muziek geluisterd wordt, des te bekender je op SoundCloud wordt. Houd er wel altijd rekening mee dat de bestanden die je upload echt jouw eigen muziek bevatten en niet die van andere artiesten, tenzij het een cover van een bestaand nummer is. Dit kan je veel narigheid schelen, aangezien muziek van andere artiesten beschermd kan zijn. Dit mag je daarom niet zomaar gebruiken.

 

Hoe weet ik of mijn muziek in de smaak valt?

Wanneer iemand jouw tracks tegenkomt op SoundCloud, kunnen zij deze beluisteren. Het icoontje met het pijltje geeft aan hoe vaak er naar een bepaalde track geluisterd is. Het hartje staat voor het aantal likes dat je ervoor gekregen hebt. Hoe meer, hoe beter! Ook is het mogelijk om tracks te delen, bijvoorbeeld op social media. Het getal achter de twee pijltjes geeft aan hoe vaak dat al gebeurd is. Het wolkje staat voor het aantal reacties dat op jouw track gegeven zijn. Dat is ook een manier voor mensen om te laten weten wat ze ervan vinden.