Het is algemeen bekend dat verschillende nummers van de bekende artiesten van het Eurovisie Song Festival het altijd goed doen in de Nederlandse top 40. Maar de top 40 is niet de enige plek waar deze hits een podium krijgen. Gebruikers van de populaire social media app genaamd TikTok zijn erachter gekomen dat de nummers enorme potentie hebben op het gebied van content creatie. TikTok heeft vele algoritmes en zo zijn er verschillende Eurovisie hits op verschillende algoritmes “viral” gegaan.
Fairytale – Noorwegen 2009 Met dit prachtige nummer won de Noorse zanger Alexander Rybak het Eurovisie Song Festival al in 2009. Deze bekende artiest had toen overtuigend het merendeel van de stemmen, wat geen verassing is gezien de mooie tekst en de prachtige vioolmuziek – die hij overigens ook zelf nog eens speelt! Wat het zo bijzonder maakt dat juist dit nummer viraal is gegaan, is dat er maar liefst 9 jaar zit tussen het uitkomen van dit nummer en het lanceren van de app TikTok. Vanwege de klassieke toon van de violen en, zoals de naam al een beetje verklapt, het sprookjesachtige gevoel is dit nummer vooral heel populair op het “fantasy/science fiction” algoritme van de social media app. Er zijn verschillende versies van dit nummer gemaakt die gebruikt worden op video’s over dystopische tijden en werelden, maar voor cosplay video’s waarbij personen verkleed gaan als de favoriete personages van hun favoriete film, serie of trilogie.
Toy – Israel 2018 Netta Barzilai won voor Israel het Eurovisie Song Festival in 2018 met het nummer “Toy”. Dit nummer, geinspireerd door de #MeToo beweging, heeft een hele catchy en vrolijke toon die bijna lijnrecht tegenover de tekst van het nummer staat. In dit nummer zingt bekende artiest Netta over zelfstandigheid en dat ze niet als iemand zijn/haar speelgoed gezien moet worden. Hierdoor gaat zij tegen stereotypes in en steunt ze de #MeToo beweging. Meer dan een jaar nadat ze met dit bijzondere nummer de Eurovisie trofee binnensleepte ging haar nummer voor een tweede keer viraal op TikTok. Dit keer werd het nummer veelal gebruikt door de LHBTI-community waarin zij dit nummer gebruiken om stereotypes te breken en kijkers bewust te maken van de slechte dingen die zij dagelijks meemaken.
Arcade – Nederland 2019 Ook ons eigen Nederlandse nummer is TikTok niet voorbijgegaan. Ondanks dat in de Verenigde Staten vrijwel niemand bekend is met het Eurovisie Song Festival is het nummer toch een paar maanden na deze winst vooral daar bekend geworden. Het is zelfs zo populair geworden dat Duncan Laurence nu als bekende artiest op tournee gaat naar de Verenigde Staten en uitgenodigd is bij de populaire tv-show van Ellen Degeneres. Van dit nummer zijn ook verschillende versies gemaakt op de social media app, zoals eentje die langzamer gaat, en wordt vooral door veel verschillende “fandoms” gebruikt. Zo een “fandom” is, in het kort, een grote groep mensen die allemaal fan zijn van dezelfde persoon, film universum, band en meer. Arcade is vooral viraal gegaan op het TikTok algoritme van Harry Potter, waar in de video’s verwijderde scenes en eventuele andere uitkomsten van de personages’ hun verhalen worden uitgelegd.
|