Op welke manier kun jij een burn-out voorkomen?

Op welke manier kun jij een burn-out voorkomen?

Is het jou ook opgevallen dat steeds meer werkende mensen met een burn-out te maken krijgen? De symptomen van stress en een burn-out zijn niet mis en veel mensen hopen dat het hen bespaard blijft. Vandaar dat de focus steeds vaker komt te liggen op het voorkomen van een burn-out in plaats van er van eentje moeten herstellen. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen. Niemand wil zich slecht, opgebrand, energieloos en uitgeput voelen. In deze blog lees je hoe je een burn-out kunt voorkomen en wat daar precies bij komt kijken.

Leer jezelf kennen en weet wanneer je te ver gaat

Het leven om ons heen is er steeds meer op ingericht om sneller, beter en waardevoller te zijn. Ren eens niet aan jezelf voorbij en neem de tijd om jezelf écht te leren kennen. Stop ermee om jezelf beter voor te doen en zo perfectionistisch te zijn. Niemand is perfect en iedereen heeft zo z’n eigen eigenaardigheden. Dat maakt ons juist uniek en leuk. Leer wat je valkuilen en krachten zijn, zodat je deze op de juiste momenten aan ziet komen of in kunt zetten. Druk eens op je pauze knop en laat iedereen het even zelf uitzoeken. Kom tot jezelf en ontspan. Doe eens iets wat jij leuk vindt, in plaats van wat anderen van je verwachten. Tegenwoordig gaat alles digitaal, zelfs onze communicatie met vrienden of familie vindt via WhatsApp of een andere chatfunctie plaats. Zet jezelf eens een keer offline, beantwoord dat ene appje later en neem eerst tijd voor jezelf. Lees een goed boek of luister naar je favoriete muziek. Doe vooral waar jij blij van wordt en laat die gehaaste wereld een moment los. Het is toch veel leuker om eens face-to-face met elkaar af te spreken, dan via een smartphone?

 

Grijp op tijd in en durf jezelf open te stellen

Je kunt een burn-out voorkomen door je bewust te zijn van wat je precies voelt. Geef je grenzen aan. Neem korte pauzes op werk wanneer je daar de behoefte voor voelt. Zeg vaker nee tegen opdrachten waar je écht geen tijd voor hebt. Eet gezond, zorg dat je voldoende vitamines binnen krijgt. Accepteer het wanneer je het allemaal even te veel vindt worden. Wanneer je toch voelt dat je de verkeerde kant op gaat, is het een goed idee om je gevoelens met een professional te bespreken. Een burn-out coach kan dan erg behulpzaam zijn.

https://liberi.nl/